VĚDA A TECHNIKA / Auto-moto

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
14.8.2017

Jsou retardéry pomocí nebo překážkou?

Retardéry se zdají být, zřejmě podle policie a zástupců měst a obcí, tím nejlepším a nejsnazším řešením jak přinutit motoristy, aby například před vjezdem do obce nebo před křižovatkou zásadně zpomalili. Potud asi shoda, kdo by si chtěl poškodit vůz přejezdem vysokého retardéru, nebo si bolestivě narazit krční páteř? A tak motoristé před retardéry brzdí.

Posledně zmiňované momenty jsou naopak odvrácenou stránkou „prahů“ na silnicích. A jsou to i argumenty pro ty, kteří chtějí tyto „boláky“ ze silnic odstranit. Zatím snad největší tažené proti nim právě začalo ve Velké Británii.

K již uvedeným negativům vlivům prahů na silnicích lze dále přičíst nepohodlí pro cestující, poškozování pneumatik a tlumičů, hlučnost pro okolí, ale i znečišťování ovzduší. Zvedli jste obočí, jaká že je spojitost mezi retardéry a horším ovzduším v místech, kde jsou instalovány?

Je to prosté, důvodem je fakt, že musíme před těmito prahy zcela zpomalit, v některých případech dokonce zcela zastavit, zařadit nízkých rychlostní stupeň, přidat plyn a přejet retardér. Výsledek? Zvýšení výskyt oxidů dusíku, stejně jako prachových částic. Takže? Místo přínosu pro okolí jen negativa. 

Ve v Británii byly dokonce zveřejněny studie, že v místech, kde jsou umístěny retardéry za sebou je spotřeba paliva vyšší až o 47 % a průměrná rychlost dosahuje 48,3 km/h.

Rovněž měření CO2 a NOx v těchto místech jednoznačně prokazují nárůst škodlivých látek. A tak jsou vlastně lidé žijící, a chodci pohybující se v těchto místech, „trestáni“ vyšším poškozováním zdraví. Přitom argument pro osazení retardérů je jednoznačný – děláme to pro bezpečnost vás chodců.

A tak nová dopravní politika Velké Británie po roce 2040 zahrnuje i problematiku retardérů a potřebu nikoliv provoz „trhat“, ale učinit ho co nejvíce plynulým. Samozřejmě včetně plánu, postupné likvidace spalovacích motorů a zákazu vjezd vozidel s nimi do center města a obcí.

Autor / zdroj: ÚAMK

Doporučujeme

PNEUCENTRUM PROFI s.r.o - PNEUSERVIS pro osobní, dodávkové, nákladní, zemědělské, průmyslové, EM vozy a motocykly

3D3 geometrie pro os., dod. a offroad vozy, autodiagnostika, čištění a diagnostika autoklimatizace, seřizování světel pomocí regloskopu,opravy autoskel, AUTOSERVIS. PNEUCENTRUM PROFI s.r.o., Frýdecká 277, 739 61 Třinec, tel.: 558 329 923, 776 766 766.

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Frýdek-Místek stále jedná o brownfieldu Arceloru

Když v polovině prosince ArcelorMittal Ostrava podepsal s firmou Stalprodukt prodej válcoven plechu ve Frýdku-Místku, spekulovalo se, zda tím není ohr

Post

Frýdek-Místek ztratil vedení a v domácím prostředí podlehl Ústí

Domácí začali skvěle, jelikož se v páté minutě prosadil David Kofroň. Ve druhé třetině ovšem hosté srovnali a do třetí dvacetiminutovky se šlo za stav

Post

Třinec rozdrtil Boleslav

Třinečtí se pomalu rozjížděli, ale nakonec střetnutí s nepříjemnou a kvalitně hrající Boleslavi zvládli. Olympionik v brance Mladé Boleslavi, Brandon

Reklama

www.pneucentrumprofi.cz

Reklama

PARTNEŘI

garaze.fabrego.cz Maminčino koření www.beautyexpo.cz www.pneucentrumprofi.cz www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu

REKLAMA