EKONOMIKA / Práce a kariéra

Motivace zaměstnanců je o emocích. Zvýšení platu dlouhodobě nefunguje
Ilustrační foto. 
Autor / zdroj foto: Envato Elements

Většina podnikatelů aktuálně bojuje s nedostatkem zaměstnanců a personalisté se snaží do firem získat ty nejschopnější uchazeče. Zaměstnance, kteří přinesou výkon a úspěch. Ale ani bohaté benefity nebo velký plat neudrží zaměstnance, který je v práci nespokojený. Přitom motivovaní zaměstnanci jsou dlouhodobě produktivnější a to dokonce až o 30 procent. Nejefektivnější jsou ti, kteří mají dobré podmínky a to nejen finanční. Na motivaci lidí je ale třeba stále pracovat. Frustrovaní zaměstnanci časem vyhoří nebo z firmy odejdou. Když je už výpověď na stole, bývá pozdě.

Základem je práce, která lidi baví. Zajímavá a podnětná náplň pracovní činnosti, která dává smysl. Neméně důležitý je i vztah mezi zaměstnancem a jeho nadřízeným, stejně jako vztahy s kolegy.

Klíčový je přístup vedení. Lídr, který vidí smysl ve své pracovní náplni i v podnikatelských aktivitách společnosti, dokáže výborně motivovat ke stejnému pocitu i své podřízené. „K motivaci nestačí jen slova nebo zvýšení mzdy, zaměstnanec musí cítit, že má o něj šéf zájem, dokáže mu naslouchat a ocenit ho. Pod takovým vedením ve druhém vyvoláte pocit vyšší hodnoty sebe sama, ze kterého má radost. Málokterý šéf to ale umí. Někteří moc spekulují a hledají na motivaci složité systémy. Přitom mnohdy stačí drobnosti. Šéf, který se na vás usměje, když vás potká a dává tím najevo, že vás „vidí“. Šéf, kterému záleží na tom, jak se u něj v práci cítíte. Ne nadarmo se říká, že šéf má takové lidi, jaké si zaslouží,“ říká Irena Vrbová, zakladatelka konzultační společnosti Porto, která se zabývá vzděláváním a rozvojem majitelů a manažerů menších a středních firem.

Někteří šéfové podle ní nemotivují vůbec a myslí si, že výkonnost a efektivita zaměstnance se odvíjí od výše platu a jiných benefitů. Předpokládají, že růst mzdy znamená, že daného zaměstnance práce víc baví. Podle Ireny Vrbové to souvisí s myšlením některých šéfů, že lidé nehledají v práci něco navíc, než peníze. „Pokud tomu věří, nemůže to fungovat a myslí si, že zaměstnanci jsou nevděční. Lidem přitom není lhostejné pracovní prostředí a přístup k jejich osobě. Když se šéf naučí s motivací pracovat, vznikají skvělé vztahy, které posouvají všechny dál. A to se velmi rychle odrazí na výkonnosti firmy. Naučí se to ale jen člověk, který má rád lidi, věří v ně, je spravedlivý a zvládá svůj vnitřní strach. Jinak motivovat nelze,“ upřesňuje Irena Vrbová.

Firmy by měly vědět, že pracovní spokojenost je velkou součástí celkové životní spokojenosti a pohody jedince, přičemž hodnoty a uspokojení má každý člověk jiné. „Když se člověk dostane za určitý bod v sobě, už není cesty zpět. V člověku se něco zlomí. Proto je důležité na motivaci svých lidí pracovat stále a vědět „kde“ na své cestě jsou. Pokud je výpověď na stole, obvykle už nepomůže nic, ani zvýšení mzdy – i tímto způsobem se to bohužel mnoho šéfů snaží zachránit,“ dodává Irena Vrbová.

Autor / zdroj: Lucie Vurbsová

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
hanakservis
Vitakraft
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.