EKONOMIKA / Spotřebitel

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
26.12.2017

Co dělat, když se dárek rozbije

Může se stát, že některý z vánočních dárků nefunguje nebo má vady. Jak řešit takovou reklamaci? Věděli jste, že dárce může obdarovanému postoupit právo reklamovat? Ale co když pořídil zboží ve výprodeji či v akci? A jak je to s darovanými poukázkami či vouchery na zboží, pokud propásnete datum jejich platnosti?

Reklamace dárku se nijak výrazně neliší od reklamace jiného zakoupeného zboží. Problém je v tom, že prodejce může chtít prokázat, že zboží pochází od něj a že je v záruce. K tomu je obvykle nezbytná účtenka nebo pomoc člověka, který dárek koupil.

Záruka či odpovědnost za vady je součástí kupní smlouvy mezi prodejcem a kupujícím, v našem případě tedy dárcem. Právo uplatňovat reklamaci má výlučně dárce, pokud své právo nepostoupí jiné osobě. V praxi většinou nikdo neověřuje, zda osoba, která reklamuje a přinese všechny doklady, byla skutečně kupujícím; často to ověřit ani nejde. Jinak je tomu ale u e-shopů, které identitu svých zákazníků znají a k reklamaci mohou vyžadovat pověření. Nejčastěji jim však postačí účtenka či faktura.

Převést právo reklamovat zboží na jiného člověka může kupující jednoduše sepsanou formulací („Já, dárce, postupuji právo reklamovat na obdarovaného…“) nebo mu může udělit plnou moc („Já, dárce, zplnomocňuji obdarovaného, aby vyřizoval vše kolem konkrétní reklamace věci a přijímal případná plnění…“). Může se stát, že reklamaci sice obdarovaný úspěšně uplatní, ale peníze za neopravitelný výrobek přijdou na účet dárce, ze kterého bylo zboží placeno. Předejít tomu lze při sepisování reklamačního protokolu nebo právě pověřením od kupujícího.

A co když dárce pořídil dárek ve výprodeji či v akci? Zlevněné zboží se od toho nezlevněného má lišit pouze cenou. Výprodej nikdy nesmí znamenat horší služby zákazníkovi, nezbavuje ho zákonných práv, jako je možnost reklamace. Řešení případných problémů má být stejné jako kdykoli jindy. Výjimkou je pouze situace, kdy si ve slevě kupujete vadné, kazové či poškozené zboží. To musí být zlevněno a je logické, že vada, pro kterou zákazník dostal slevu a věděl o ní od začátku, není reklamovatelná. Koupíte-li například bundu se špatným zipem s tím, že ho vyměníte sami, nemůžete za měsíc přijít zpět a bundu vracet, protože jste si to s vlastní opravou rozmysleli.

Pokud jste dostali k Vánocům poukaz či voucher na zboží nebo služby, pozor na jeho platnost. Propásnete-li datum na něm uvedené, nemusí prodejce poskytnout vůbec nic; poukázka prostě propadne. Ačkoliv to vypadá nefér, už v minulosti rozhodl Nejvyšší soud ve prospěch prodejců a poukázku přirovnal k jogurtům. Je jen na zákazníkovi, jestli jogurt sní, nebo nechá datum spotřeby vypršet.

Autor / zdroj: Kristýna Kuncová

Doporučujeme

PNEUCENTRUM PROFI s.r.o - PNEUSERVIS pro osobní, dodávkové, nákladní, zemědělské, průmyslové, EM vozy a motocykly

3D3 geometrie pro os., dod. a offroad vozy, autodiagnostika, čištění a diagnostika autoklimatizace, seřizování světel pomocí regloskopu,opravy autoskel, AUTOSERVIS. PNEUCENTRUM PROFI s.r.o., Frýdecká 277, 739 61 Třinec, tel.: 558 329 923, 776 766 766.

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Frýdek-Místek stále jedná o brownfieldu Arceloru

Když v polovině prosince ArcelorMittal Ostrava podepsal s firmou Stalprodukt prodej válcoven plechu ve Frýdku-Místku, spekulovalo se, zda tím není ohr

Post

Frýdek-Místek ztratil vedení a v domácím prostředí podlehl Ústí

Domácí začali skvěle, jelikož se v páté minutě prosadil David Kofroň. Ve druhé třetině ovšem hosté srovnali a do třetí dvacetiminutovky se šlo za stav

Post

Třinec rozdrtil Boleslav

Třinečtí se pomalu rozjížděli, ale nakonec střetnutí s nepříjemnou a kvalitně hrající Boleslavi zvládli. Olympionik v brance Mladé Boleslavi, Brandon

Reklama

www.pneucentrumprofi.cz

Reklama

PARTNEŘI

www.beautyexpo.cz www.pneucentrumprofi.cz garaze.fabrego.cz Maminčino koření www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu

REKLAMA