EKONOMIKA / Spotřebitel

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
6.11.2017

Jak se bránit, když obchodník zamítá reklamace jak na běžícím pásu?

Možná se i vám stalo, že prodávající zamítl vaši reklamaci, aniž by se vadou pořádně zabýval a aniž by vám své rozhodnutí jakkoliv vysvětlil. Co v takové situaci dělat? Věděli jste, že pokud zboží reklamujete během prvních šesti měsíců od koupě, zákon připisuje veškerou odpovědnost za vady prodávajícímu? Co to v praxi znamená?

Aby mohl prodávající reklamaci zamítnout, musí pro to mít některý ze zákonných důvodů. Těmi jsou především mechanické poškození a běžné opotřebení zboží. Není ale možné zamítat reklamaci kvůli mechanickému poškození, pokud přímo nesouvisí s reklamovanou vadou. Například reklamaci vady softwaru počítače by prodávající neměl zamítnout s konstatováním, že jste přinesli počítač do reklamace s prasklým displejem.

Pokud prodávající navíc zamítá reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí zboží, neobejde se jen s lakonickým sdělením, že vada vznikla mechanickým poškozením nebo že se jedná o běžné opotřebení věci. „Zákon říká, že projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla od počátku vadná. Pro prodejce to znamená, že pokud chce reklamaci zamítnout, musí toto zákonné tvrzení vyvrátit,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Vyvrátit zákonnou domněnku odpovědnosti za vadu může prodávající například tím, že si nechá vadu odborně posoudit a spotřebiteli následně předloží vyjádření technika nebo nezávislého znalce. „Jestliže prodávající zamítnutí reklamace neodůvodní, můžete namítat nevyřízení reklamace řádně v zákonné 30denní lhůtě a od smlouvy odstoupit,“ radí Lukáš Zelený.

To, že zákon přisuzuje prodávajícímu odpovědnost za vadu jen v prvních šesti měsících, však neznamená, že by měl prodávající později na odůvodnění zamítnuté reklamace zcela rezignovat. Správně posoudit vadu a řádně vyřídit reklamaci je jeho zákonnou povinností i přesto, že v této době již nenese důkazní břemeno. Pokud se prodávající vůbec nezabývá vytýkanou vadou, nelze reklamaci považovat za řádně vyřízenou. „Prodávající se tak dopouští přestupku podle zákona o ochraně spotřebitele. Spotřebitelé se mohou s podnětem obrátit na Českou obchodní inspekci, která má pravomoc uložit obchodníkovi pokutu až do výše 3 000 000 Kč,“ říká Zelený.

Někteří lidé se domnívají, že pokud zboží reklamují během šesti měsíců od koupě, mohou okamžitě odstoupit od smlouvy. Takové právo jim ovšem zákon nepřiznává. „Zákonné nároky se v průběhu trvání záruky nemění. To znamená, že i během prvního půl roku máte právo v prvé řadě na opravu, případně výměnu vadného zboží. V prvních šesti měsících je ale pozice spotřebitele silnější právě z toho důvodu, že zákon připisuje veškerou odpovědnost za vady prodávajícímu, kterému tím ztěžuje případné zamítnutí reklamace,“ ozřejmuje Zelený.

Autor / zdroj: Vanda Jarošová

Doporučujeme

MY&VY REALITY – i realitka může být spolehlivý partner

Zprostředkujeme Vám koupi, prodej, pronájem, odkup Vaši nemovitosti. Nově Vám naše finanční centrum MY&VY FINANCE pomůže i s vyřízení úvěru, refinancováním, apod. Neváhejte a obraťte se na nás. www.myavy.cz

ZDRAVOTNÍ MATRACE MATEX® - vše pro Váš zdravý a příjemný spánek

Dopřejte svému tělu správný odpočinek a regeneraci. Poradíme s výběrem vhodné matrace, postele, roštu, lůžkovin… Vždyť dobře spát je tak skvělé!
MATEX, OC Frýda, Na Příkopě 3727, Frýdek-Místek. www.matex.cz

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Sparťané po dlouhé době získali tři body, odnesl to Třinec

Dlouhých sedm zápasů čekali sparťané na výhru za tři body, v neděli se ale dočkali, když na domácím ledě před více než 12 tisíci fanoušky porazili Tři

Post

Sedm nových crashtestů – Škodě Karoq se dařilo

Při výběru auta je bezpečnost jedním z nejdůležitějších kritérií. Program Euro NCAP zveřejnil nové výsledky nárazových zkoušek modelů Citroën C3 Aircr

Post

Oceláři jsou mezi nejlepší evropskou osmičkou

Odvetné utkání letošního osmifinále hokejové Ligy mistrů přineslo historicky postup Ocelářů do čtvrtfinále. Svěřenci trenérské dvojice Varaďa-Zadina z

Reklama

www.pneucentrumprofi.cz

Reklama

PARTNEŘI

www.beautyexpo.cz www.pneucentrumprofi.cz ENVIFORM a.s. Matrace Comfort a.s. Dagmar Matějčková - Alilianz MY&VY REALITY Pronájem dodávky garaze.fabrego.cz Maminčino koření www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz

REKLAMA